Rada Osiedla Pogodno została wybrana w wyborach 20 maja 2011r. na kadencję 2011 – 2015. W skład Rady wchodzi 21 radnych.
Na pierwszym inauguracyjnym zebraniu, które odbyło się 10 czerwca 2011 r. Rada Osiedla Pogodno wybrała Zarząd Rady w składzie;
-
Marian Adamowicz - Przewodniczący
-
Krystyna Kohler - Wiceprzewodnicząca
-
Anna Kostecka - Bonecka – Członek Zarządu
-
Piotr Tobiasz - Członek Zarządu
-
Krystyna Gorzejewska - Skarbnik.
W okresie sprawozdawczym Zarząd Rady pracował w niezmienionym składzie.
Zgodnie ze Statutem Rada Osiedla dokonała również wyboru Komisji Rewizyjnej oraz Komisji Problemowych.
W skład Komisji Rewizyjnej wchodzą następujące osoby;
Zbigniew Pawlak – Przewodniczący Komisji
Anna Morylewska – Członek Komisji,
Ewelina Madoń – Członek Komisji.
W Radzie Osiedla funkcjonują trzy komisje problemowe;
-
Komisja Zagospodarowania Przestrzennego, Budownictwa i Gospodarki Komunalnej, której przewodniczy Andrzej Śmieliński
-
Komisja Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego, której przewodniczy Krzysztof Gaworski,
-
Komisja ds. Inicjatyw Społecznych i Promocji, której przewodniczy Krystyna Hajkiewicz.
W skład Rady Osiedla, oprócz wymienionych osób wchodzą ponadto i w niej pracują;
-
Krystyna Bielarz- Górecka
-
Artur Dzięgielewski,
-
Dariusz Godlewski,
-
Mirosława Kreft,
-
Karol Lipiński,
-
Piotr Rutkowski,
-
Andrzej Śmieliński,
-
Michał Tarnowski,
-
Paweł Wierzchowiec.
-
Rafał Chendoszko
Rada Osiedla Pogodno opiera swoja działalność statutową na środkach finansowych, które dysponowane są z budżetu Gminy Miasta Szczecin. W oparciu o zapisy Statutu wydatki Rady Osiedla muszą być zgodne z zadaniami samorządu osiedlowego i nie mogą być wykorzystywane do finansowania zadań innych jednostek. Ze środków tych Rada pokrywa wydatki związane z utrzymaniem lokalu, energią elektryczną, telefonami i Internetem, materiałami biurowymi, wyposażeniem biurowym, remontami pomieszczeń, festynami, mikołajkami i innymi imprezami okolicznościowymi organizowanymi przez Radę dla mieszkańców Pogodna. Sprawozdanie finansowe stanowi Załącznik do niniejszego sprawozdania.
Aby tym zadaniom sprostać, Rada musi starać się o pozyskanie dodatkowych środków finansowych oraz upominków od sponsorów, życzliwych nam firm i organizacji, którym serdecznie dziękujemy.
W okresie sprawozdawczym Rada Osiedla odbyła 11 protokołowanych posiedzeń. Zarząd Rady odbył 13 protokołowanych zebrań. Niezależnie od protokołowanych zebrań członkowie Zarządu spotykają się prawie w każdy wtorek w godzinach od 17 do 19. Członkowie Rady pełnią też dyżury w siedzibie Rady, podczas których przyjmują uwagi, interpelacje i wnioski od mieszkańców osiedla. Dodatkowo w każdy wtorek miesiąca,
w siedzibie Rady, pełnią dyżury przedstawiciele - dzielnicowi Komisariatu Policji Szczecin Pogodno. W siedzibie Rady można też spotkać się z funkcjonariuszami Straży Miejskiej, którzy starają się nas odwiedzać jak najczęściej lub przybywają na zaproszenie telefoniczne.
Rada Osiedla podejmowała uchwały i wydawała opinie miedzy innymi w:
-
sprawie planów zagospodarowania Pogodna - przekazaliśmy nasze uwagi do właściwych wydziałów Urzędu Miasta i Radnych Rady Miasta, aktualnie
w opiniowaniu znajduje się plan zagospodarowania przestrzennego Pogodno-Somosierry (Taczaka). Pragniemy zauważyć, że jest to kolejny plan zagospodarowania który jest wdrażany w okresie naszej kadencji, dzięki naszemu wytrwałemu
i konsekwentnemu działaniu. -
sprawie budowy Obwodnicy Śródmieścia Szczecina – etap VI – zadanie to zostało zgłoszone do Wieloletniego Programu Rozwoju Szczecina na lata 2013 – 2017,
-
utworzenia (budowy) nowego placu zabaw dla dzieci na placu im. Waleriana Pawłowskiego - zadanie zostało ukończone wiosną 2012r. Jesteśmy w toku realizacji koncepcji (już jest) zadaszenia sceny koncertowej, na której będą mogli występować dla mieszkańców muzycy filharmonii i zespoły szkolne.
-
w sprawie budżetu miasta na rok 2013 i założeń na lata następne,
-
sprawie opracowania planów i budowy ronda na ul Mickiewicza – Wernyhory- opracowano plany ale konieczne są dalsze działania, które doprowadzą do finalizacji zadania.
-
sprawie budowy parku rekreacji i wypoczynku na osiedlu Somosierry. Zadanie wykonane ale jeszcze niedokończone. Park został otwarty i udostępniony mieszkańcom w sierpniu 2012r. Zostały do wykonania miejsca parkingowe oraz instalacje elektryczne i prace porządkujące otoczenie.
-
oświetlenia ul Kozietulskiego - zadanie wykonane. Zastosowano nowy system oświetlenia ulicy, dzięki któremu mieszkańcy mogą normalnie wrócić do domu po zmroku. Monitujemy o korektę (poprawienie) zastosowanego rozwiązania mającą na celu poprawę jego funkcjonowania.
-
przeglądu stanu nawierzchni ulic i chodników Pogodna.
-
realizacji pubowy twardej nawierzchni łącznika od strony ul. Reymonta do ul. Libelta. Przewodniczący Rady wystosował pismo do ZDiTM w sprawie współpracy
i pomocy w realizacji przedsięwzięcia i sprawa została sfinalizowana. -
zagospodarowania terenu wokół siedziby Rady Osiedla.
-
oraz wielu innych, istotnych dla dzielnicy i mieszkańców spraw.
Poszczególne Komisje Rady Osiedla, w okresie sprawozdawczym, zajmowały się następującymi problemami ;
Komisja Spraw Społecznych i Promocji - zajmowała się;
-
sprawami społecznymi mieszkańców,
-
organizacją wigilii dla członków Związku Emerytów
-
akcjami pomocy społecznej dla mieszkańców dzielnicy np. impreza mikołajowa dla dzieci, połączona z wyjściem do teatru, zabawy choinkowe, festyn z okazji Dnia Dziecka – organizowany przy aktywnym udziale dyrekcji i nauczycieli ze szkół działających na terenie Pogodna, szczególnie szkół nr 3 i 48. Tą drogą składam serdeczne podziękowanie dyrekcjom i nauczycielom wymienionych szkół oraz tym członkom Rady, którzy aktywnie w tych pracach uczestniczyli. Dziękuje też sponsorom, dzięki którym, nasze dzieci otrzymały upominki.
-
współpracą z dziecięcą drużyną Pogodna- prowadzoną przez pana Adama Benesza – znanego piłkarza (trenera).
-
informowaniem mieszkańców o działaniach podejmowanych przez Radę i współpracą w tym zakresie z mieszkańcami dzielnicy,
-
organizowaniem i prowadzeniem koncertów oraz wieczorków poetycko - literackich – koordynatorem tych koncertów jest koleżanka Krystyna Hajkiewicz,
-
zorganizowaniem Konkursu Pocztówek,
-
organizacją corocznego Maratonu Fotograficznego. W 2012 roku odbyła się kolejna impreza tego typu. Już IV z kolei. Impreza jak zwykle zgromadziła wielu miłośników fotografowania. W trakcie jej trwania udało nam się poczęstować jej uczestników doskonałą grochówką.
W tym miejscu pragnę złożyć szczególne podziękowania Panu Pawłowi Wierzchowcowi oraz jego małżonce, za aktywność w koordynacji i prowadzeniu, Konkursu Pocztówek, Maratonów Fotograficznych a komisji, oceniającej nadesłane prace, za bardzo duży wkład pracy
i poświecenie wielu godzin wolnego czasu.
W skład komisji wchodzą:
1.Krystyna Hajkiewicz -Przewodnicząca Komisji
2.Artur Dzięgielewski- Zastępca Przewodniczącego Komisji
3.Anna Morylewska
4.Ewelina Madoń
5.Krystyna Bielarz - Górecka
6.Paweł Wierzchowiec
7.Karol Lipiński
8.Andrzej Śmieliński
9.Rafał Chendoszko
10.Zbigniew Pawlak
Komisja Zagospodarowania Przestrzennego, Budownictwa i Gospodarki Komunalnej;
Komisja zajęła się kilkunastoma sprawami, w których wnioskodawcami byli mieszkańcy jak i skierowanymi z Urzędu Miasta lub jego poszczególnych wydziałów. Komisja zaopiniowała sześć spraw, gdyż tylko tyle wpłynęło od mieszkańców przez ostatni rok. Z tych spraw cztery zostały rozpatrzone pozytywnie a dwie negatywnie. Dotyczyły one między innymi rozbudowy domu na cele przychodni, kwestii parkowania, dzierżawy gruntów, nadania nazwy jednemu z placyków na Pogodnie, czy budzącej wiele kontrowersji i emocji ulicy Traugutta. Sprawy, które zostały przez Komisję rozpatrzone negatywnie dotyczyły propozycji, które ewidentnie działały na szkodę innych mieszkańców oraz nie wpisywały się w charakter zabudowy Pogodna, w związku z czym opinia Komisji w żadnym wypadku nie mogła być inna.
Ponadto Komisja z własnej inicjatywy zwróciła się z wnioskiem w sprawie przejścia dla pieszych przy ul. Witkiewicza (róg ul. Poniatowskiego i Santockiej), gdzie zbyt szybko zmieniające się światła utrudniają ruch przechodniów.
Oprócz tego Komisja wydała opinię w sprawach przekazanych Radzie Osiedla przez Urząd Miasta. Przykładem może być pismo z Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego w sprawie ruchu na wspomnianej już ulicy Traugutta (szczególnie w okolicy ul. Przybyszewskiego). Komisja
w tej sprawie wydała wspólną opinie wraz z Komisją Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego, w której postulowała o montaż progu zwalniającego oraz sygnalizacji świetlnej a także
o rozważanie innego przebiegu ruchu ciężkich pojazdów. Niestety wnioski te nie zostały
w całości uwzględnione. Warto nadmienić, że udało się uzyskać jedynie zamontowanie znaku ograniczającego prędkość do 40 km/h oraz ustawienie tablicy informującej o kontroli radarowej - w naszej opinii nie rozwiązuje to jednak problemu.
Ważnym przedsięwzięciem Komisji było przeprowadzanie przeglądu ulic Pogodna. Uczestniczyli w nim także inni członkowie Rady, nie będący członkami Komisji. Dzięki temu Komisji udało się zgromadzić informacje o większości ze 108 ulic naszej dzielnicy. Taka bezpośrednia działalność Komisji pozwoliła jej członkom osobiście zapoznać się ze stanem chodników i dróg na Pogodnie oraz opinią mieszkańców - często bardzo krytyczną. Wiedza ta okazała się szczególnie przydatna podczas spotkania z Panem Piotrem Krzystkiem Prezydentem Miasta Szczecin, na którym zaprezentowane zostały zdjęcia ulic znajdujących się w najgorszym stanie.
Na spotkaniu tym Przewodniczący Rady przekazał Panu Piotrowi Krzystkowi Prezydentowi Miasta Szczecin nasze uchwały dotyczące Planu Inwestycyjnego Szczecina i prosił o ich wnikliwą analizę oraz zobowiązał się w imieniu Rady do przekazania (na ręce Pana Prezydenta) naszego Raportu stanu ulic Pogodna. Wyrażamy nadzieję, że słowa
i zapewnienia Pana Prezydenta z tym związane znajdą pokrycie w konkretnych działaniach. Komisja przyznaje, że przegląd ten wymaga jeszcze pewnych uzupełnień i modyfikacji.
W związku z czym w roku 2013 inicjatywa ta będzie kontynuowana, ze szczególnym naciskiem na dokumentację zdjęciową.
Jednym z ważnych zadań Komisji było przygotowanie opinii do Budżetu Miasta dotyczącej inwestycji na Pogodnie. Niestety, mimo wnikliwej analizy nie znaleźliśmy
w Projekcie Planu żadnych inwestycji związanych z naszą dzielnicą. W związku z tym Komisja w swojej opinii wyraziła zaniepokojenie nagminnym nieuwzględnianiem Pogodna w planach budżetu i po raz kolejny przedstawiła swoje wnioski, które zostały zawarte w Uchwale Rady Osiedla nr VIII/2/2112.
W skład komisji wchodzą;
-
Andrzej Śmieliński - Przewodniczący Komisji
-
Piotr Rutkowski – Zastępca Przewodniczącego
-
Artur Dzięgelewski,
-
Dariusz Godlewski
-
Ewelina Madoń,
-
Anna Mohylewska
-
Krystyna Bielarz – Górecka
-
Ryszard Kwiecień,
-
Karol Lipiński
Komisja Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego
Komisja w okresie sprawozdawczym współpracowała z pozostałymi członkami innych komisji oraz członkami Rady Osiedla:
-
w czerwcu 2012 roku, podczas organizowanego przez Radę Osiedla Dnia Dziecka, na placu Pawłowskiego, członkowie Komisji brali czynny udział w organizacji oraz zabezpieczeniu festynu.
-
opiniowała plany dotyczące bezpieczeństwa w ruchu drogowym, w tym współdziałała w organizacji spotkania w Radzie Osiedla z funkcjonariuszami Straży Miejskiej i Policji oraz organizacji spotkania z Naczelnikiem Oddziału Zachód Straży Miejskiej panem Andrzejem Sieradzkim. Z tego spotkania sporządzona została notatka, której zapisy
i stopień ich realizacji poddany zostanie ocenie przez Komisję oraz Radę podczas kolejnego spotkania. -
brała udział, wraz z innymi członkami Rady, w przeglądzie ulic na Pogodnie, który miał wskazać zagrożenia i niebezpieczeństwa wynikające ze stanu dróg jak i chodników. Co w znaczący sposób wpływa na bezpieczeństwo pieszych oraz komfort jazdy.
-
zajmowała stanowisko w sprawach skierowanych do Rady.
-
przeprowadzała kontrole w plenerze w wyznaczonych wcześniej miejscach.
-
pełniła dyżury w siedzibie Rady Osiedla.
-
Członkowie Komisji brali udział w spotkaniu z Prezydentem Miasta w sprawie zagospodarowania przestrzennego Pogodna.
-
członkowie Komisji interweniowali indywidualnie w sprawach poprawy funkcjonowania osiedla m. In. w Zarządzie Dróg i Transportu Miejskiego oraz
w Zarządzie Wodociągów i Kanalizacji (w celu przyspieszenia usunięcia awarii).
W skład Komisji wchodzą:
-
Krzysztof Gaworski – Przewodniczący Komisji
-
Mirosława Kreft – Zastępca Przewodniczącego Komisji
-
Piotr Rutkowski
-
Ryszard Kwiecień
-
Anna Morylewska
Szanowni Państwo.
Przedkładając to sprawozdanie, w imieniu Zarządu i Rady Osiedla Pogodno, zdaję sobie sprawę z tego, że nie wszystkie sprawy, które kierowane są do Rady przez mieszkańców zostały uwzględnione w planach miasta i nie wszystkie mogą zostać zrealizowane w możliwie najkrótszym terminie - mimo iż są to sprawy pilne.
Liczymy jednak na to, że zarówno Prezydent, Zarząd Miasta i Radni Rady Miasta
z naszej dzielnicy będą nas wspierać w tym, aby nasze zamierzenia zostały zrealizowane
- przynajmniej w znaczącej części, zwłaszcza w zakresie:
-
opracowania wszystkich planów zagospodarowania dla całej dzielnicy Pogodno, Pogodno – Somosierry, W naszej kadencji, dzięki naszej wytrwałości i wsparciu Radnych Rady Miasta udało się już kilka zatwierdzić.
-
budowy ronda na ulicy Mickiewicza - Wernyhory,
-
dokończenia zagospodarowania Placu im. Waleriana Pawłowskiego przy ul. Brodzińskiego i Międzyosiedlowego Parku przy Taczaka – Kutrzeby,
-
budowy Parków Seniora - skierowałem w tej sprawie pismo do Przewodniczącego Klubu SLD w Radzie Miasta Szczecin - znając jego zaangażowanie w tego typu przedsięwzięcia - z prośbą o wsparcie tego pomysłu.
-
realizacji naszych wniosków dotyczących inwestycji i Planów zagospodarowania przestrzennego, zawartych w naszych pismach i uchwałach
-
naprawy i modernizacji ulic i chodników Pogodna.
Jednocześnie Rada Osiedla Pogodno składa serdeczne podziękowanie za zaangażowanie, współpracę i aktywne wsparcie Zastępcy Prezydenta Szczecina Panu Bogdanowi Jaroszewiczowi, Panu Michałowi Przepierze – Dyrektorowi Biura, Pani Ewie Nosek – Dyrektorowi Wydziału Rozwoju Miasta – Architektowi Miasta, Radnym Rady Miasta, szczególnie Radnej Rady Miasta Pani Grażynie Zielińskiej, Radnym Rady Miasta: Panu Dawidowi Krystkowi i Panu Markowi Duklanowskiemu oraz innym członkom Rady Miasta, nie wymienionym z nazwiska, Pracownicom Referatu Samorządów Osiedlowych Biura Rady Miasta, Zarządowi Dróg i Transportu Miejskiego, Policjantom z Komisariatu Szczecin
- Pogodno oraz wszystkim innym, z którymi współpraca przebiega w sposób konstruktywny, na drodze rozumienia naszych potrzeb i wspieraniu naszych działań.
Dziękuję też serdecznie członkom Rady Osiedla Pogodno za pracę w minionym roku, szczególnie tym, którzy aktywnie uczestniczyli w pracach Rady.
Przewodniczący
Rady Osiedla Pogodno
Marian Adamowicz